DR Hijama Bekam Profesional

.:Selamat Datang ke DR Hijama.: .:Selamat Datang ke DR Hijama:. .:Selamat Datang ke DR Hijama:. .:Selamat Datang ke DR Hijama:. .:Selamat Datang ke DR Hijama:. .:Selamat Datang ke DR Hijama:. .:Selamat Datang ke DR Hijama:. .:Selamat Datang ke DR Hijama:.

Monday 9 February 2015

KEPERLUAN SEORANG PENGAMAL TERAPI BEKAM

Seorang pengamal terapi bekam yg baik perlu melihat pesakit atau pelanggannya secara holistik atau menyeluruh. Penegakan diagnosis bukan suatu hal yg mudah. Diagnosis yg tepat amat diperlukan. Perawat perlu prihatin dengan tanda-tanda kontraindikasi pada pesakit sebelum memberikan rawatan.

Semalam sebelum membekam seorang lelaki berumur 45 tahun, ada luka besar di belakang badan. Sudah lama. Mula-mula kecil semakin lama semakin besar. Tak sembuh2. Setelah ditanya dan diperiksa gula darah, rupanya memang sudah 3 tahun menghidap kencing manis. Level gula darah saat itu 24.5 mmol/L


Saya menolak untuk memberi rawatan bekam. Bukan ku tak sudi, tetapi komplikasi terlalu besar. Kadar gula darah perlu diturunkan terlebih dahulu. Alasannya, dengan kadar gula sebegitu ia menyukarkan proses penyembuhan luka bekam. Risiko infeksi pada luka yang lambat sembuh amat tinggi.

Nasihat saya segera ke hospital untuk dapatkan rawatan. Selain itu, kami merawat secara naturopati dengan memberi ramuan homeopati supaya kesannya lebih cepat. 

Kami di Pusat Naturopati & Terapi Bekam Aysha sangat menitikberatkan isu ini. Pengetahuan di sudut ilmu konventional dan komplementari perlu dijelaskan demi kebaikan pesakit.

No comments:

Post a Comment