DR Hijama Bekam Profesional

.:Selamat Datang ke DR Hijama.: .:Selamat Datang ke DR Hijama:. .:Selamat Datang ke DR Hijama:. .:Selamat Datang ke DR Hijama:. .:Selamat Datang ke DR Hijama:. .:Selamat Datang ke DR Hijama:. .:Selamat Datang ke DR Hijama:. .:Selamat Datang ke DR Hijama:.

Wednesday 4 March 2015

TITIK BEKAM ORGAN

Ustaz Doktor ‘Ali Muhammad Muthawi’, beliau adalah dekan pertama di Fakulti kedoktoran Al-Azhar dan ahli radiologi dan tumor berkata tentang bekam:
“Bekam merupakan pengubatan yang popular dan banyak digunakan di Mesir hingga akhir-akhir ini! Ia memiliki landasan ilmiah yang cukup dikenali iaitu bahawa organ-organ dalam tubuh berhubungan dengan bahagian-bahagian tertentu pada kulit manusia dititik masuk saraf yang menyalurkan makanan kepada organ-organ tersebut di saraf tulang belakang. Dengan adanya hubungan ini, maka rangsangan apa pun yang diarahkan pada kulit mana pun pada bahagian tubuh ini, akan mempengaruhi organ-organ internal yang berhubungan dengan dengan bahagian kulit ini. Teori ini sama dengan cara yang digunakan untuk pengubatan tusuk jarum (akupuntur) Cina untuk mengubati penyakit. “


Beliau berkata “Dengan mengenal peta pembahagian saraf pada kulit dan pada organ-organ internal, boleh diketahui bahagian-bahagian kulit yang digunakan berbekam untuk memperoleh pengaruh perubatan yang diharapkan.” (Al-Liwa’u l-Islami, 3 Syawal 1416H)

No comments:

Post a Comment